Kun potilaasi tulevat uudelle ennaltaehkäisevälle tai parodontologiselle hoitokäynnille, huomaatko usein, että heidän suunterveydessään tai suuhygieniassaan ei ole tapahtunut muutosta parempaan ohjauksesta huolimatta? Mietitkö toisinaan, onko ohjeita huomioitu tai onko niillä mitään vaikutusta? Miten annat hoitosuosituksia? Jos samaan tapaan antamasi ohjaus ei toimi ja se ei muuta potilaan käytöstä, voivat suunhoitotiimin jäsenet turhautua. Potilaat voi saada tekemään yhteistyötä, kun suosituksissa käytetään menetelmiä, jotka helpottavat tavoitteiden saavuttamista ja vastaavat potilaiden tarpeisiin.
Mikä toimii parhaiten?
Motivoivan haastattelun tavoitteena on saada potilaat ilmaisemaan tarve muuttaa toimintaa. Jos potilas ei näe ongelmaa, ratkaisusta keskusteleminen ei auta. Voimme auttaa näkemään alueita, joilla potilailla on parannettavaa suuhygienian tai ikenien terveyden suhteen. Jos potilas mainitsee, että pahanhajuinen hengitys on vaivannut häntä, ongelmaan auttavan ratkaisun tarjoaminen auttaa todennäköisemmin noudattamaan hoitosuosituksia. Lue lisää halitoosiin ja ienongelmiin tarjoamistamme tuoteratkaisuista.
2. Kannusta ottamaan vastuuta.
Useimmat ihmiset pyrkivät noudattamaan ohjeita, kun heillä on mahdollisuus seurata onnistumistaan. Jos harjaustekniikka on väärä saattavat ponnistelut mennä hukkaan. Erilaisilla sähköhammasharjoilla harjatessa tulee huomioida valmistajan antamat ohjeet, jotka voivat poiketa hyvin paljon toisistaan. Sähköhammasharjan voi pyytää ottamaan mukaan vastaanotolle, jotta asiakas saa parhaan mahdollisen ohjauksen. Käsikäyttöisellä hammasharjalla harjatessa tulee kiinnittää erityistä huomiota hyvään harjaustekniikkaan. Muistathan myös suositella aina pehmeää harjaspäätä.
3. Näytä potilaille esimerkkiä pelkän kertomisen sijaan.
Kuinka usein aidosti havainnollistat potilaalle, mistä on kyse? Keskitytkö auttamaan häntä ymmärtämään, vai esitätkö asiat rutiininomaisesti? Jokainen ymmärtää ja oppii eri tavalla. Onnistumisen avain on oikeiden resurssien ja menetelmien käyttäminen potilaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Sivuiltamme www.colgateprofessional.fi löydät materiaaleja käyttöösi, kohdasta resurssit. Rekisteröidy sivuillamme ja hyväksy henkilökohtaisen uutiskirjeen lähettäminen, saat tietoa tuotteista, koulutuksista, näytteistä ja materiaaleista suoraan sähköpostiisi.
4. Keskittyykö potilaasi faktoihin?
Monet haluavat tietää kaikki yksityiskohdat henkilökohtaisesta suunterveydestään. Jos potilaasi on faktoihin keskittyvää tyyppiä, ajankohtaiset tiedot juuri hänen suunterveydestään voivat vaikuttaa haluttuihin muutoksiin. Tämä ei tarkoita keskittymistä negatiivisiin seikkoihin tai potilaan kritisoimista. Kariesriskiarviointien käyttäminen kariesriskin tason määrittämiseen voi auttaa potilasta noudattamaan arvioinnin perusteella annettuja yksilöllisiä neuvoja. Potilaalle voidaan myös antaa tavoite parantaa tilannetta seuraavaan käyntiin mennessä. Selkeiden suosituksien antaminen tarkastusvälille helpottaa näiden tavoitteiden saavuttamista. Suunterveyden muutokset sekä niiden ylläpitäminen vaatiii potilaalta sitoutumista elinikäisten hyvien suunhoitorutiinien sisäistämiseen, oppimiseen ja toteuttamiseen. Kun tilanne myös arvioidaan uudelleen seuraavalla kerralla, tämä voi edistää tavoitteiden ja kehityksen saavuttamista.
5. Myös lapset tarvitsevat kannustusta! Colgaten Bright Smiles Bright Futures on globaali kampanja on suunniteltu lasten ja perheiden avuksi.
6. Anna potilaalle suositukset ja ohjeet niiden noudattamiseen.
Monet potilaat kuuntelevat suosituksia, mutta eivät löydäkään suositeltua tuotetta kaupasta. Ei ole harvinaista, että potilas jättää suosituksen huomioimatta ja valitsee toisen vaihtoehdon – joka voi olla aivan muuta kuin mitä ohjeistit häntä hankkimaan. Seuraavan käynnin yhteydessä tuote saattaa jälleen päätyä ostoslistalle – tai sitten ei. Tilaa nyt veloituksetta materiaaleja käyttöösi tukemaan potilaalle antamaasi suositusta.
Tiivistelmä
– Kuuntele potilasta. Kuunteleminen on avain keskustelun etenemiseen!
– Selvitä, mikä tekniikka toimii parhaiten potilaan motivoimiseksi.
– Helpota tuotesuositusten noudattamista tilaamalla potilasmateriaalia ja -näytteitä tukemaan suositustasi.
Suositusten noudattaminen riippuu siitä, miten hyvin viestintä sinun ja potilaan välillä onnistuu. Kuuntelemisen ja seurannan avulla varmistat että potilas noudattaa ohjeita paremmin koko tarkastastusvälin aikana ja suun terveys kohenee. Muistathan myös antaa kiitosta potilaille, joilla hyvät suunhoitorutiinit toteutuvat. Elinikäisen hyvän omahoidon ja hoitosuhteen ylläpitäminen suunhoitoon on potilaan terveyden vuoksi ensisijaisen tärkeää.